ІДЕНТИФІКАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНІХ ПРОДУКТІВ

Автор(и)

  • д-р екон. наук, проф. Галина ФИЛЮК Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • д-р екон. наук, проф. Лариса ШАУЛЬСЬКА Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • д-р філософії, асист. Лілія ТАРАСЕНКО Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/10

Ключові слова:

бізнес-процеси, якість вищої освіти, ідентифікація процесів, університетський менеджмент, проєктування та забезпечення якості освітньої програми

Анотація

В с т у п . Проаналізовано процесний підхід до управління якістю освітніх продуктів як напрям модернізації університетського менеджменту в Україні. Обґрунтовано потребу оновлення чинних підходів до управління якістю освітньої діяльності університетів, обумовлену новими складними завданнями до забезпечення якості освіти в умовах мінливого середовища та викликів післявоєнного відновлення. Метою статті є ідентифікація карти бізнес-процесів, що забезпечують проєктування та реалізацію освітньої програми; визначення специфічних рис реалізації процесного підходу в університеті; обґрунтування перспектив і обмежень на шляху використання процесної моделі університетського менеджменту.

М е т о д и . Для проведення дослідження використано методи узагальнення, порівняльного і системного аналізу, аналогії, абстрагування, ідеалізації, індукції та дедукції, графічної візуалізації.

Р е з у л ь т а т и . Дослідження демонструє переваги впровадження процесної моделі управління, що забезпечуються побудовою чітко визначених бізнес-процесів, виокремленням персоналізованих зон відповідальності, чутливістю процесів до потреб удосконалення через нові запити ринку, надійною підтримкою як регулярних освітніх продуктів, так і нових, нестандартних. Результатом дослідження є реалізований авторами початковий етап впровадження процесного підходу – деталізована ідентифікація основних, допоміжних та управлінських бізнес-процесів, що забезпечують ефективність проєктування та реалізації освітньої програми, що є процесом прямого впливу на якість освіти й освітньої діяльності та безпосередньо визначає цінність для споживачів. Побудована карта втілює актуальні та перспективні запити споживачів, містить нові процеси і передбачає нові викладацькі та невикладацькі ролі.

В и с н о в к и . Впровадження процесної моделі управління потребує вирішення значного масштабу складних завдань організаційно-управлінського, економічного, ресурсного, соціально-психологічного характеру. Переваги, пов'язані з побудовою бізнес-процесів (прямий вплив на ефективність діяльності, гнучке врахування мінливих потреб споживачів з одночасним дотримання стандартів та принципів академічної політики тощо), варто розглядати на фоні визначених у статті обмежень в університетському середовищі.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Balzer, W. K. (2017). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes. Productivity Press.

Balzer, W. K. (2020). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, 2nd Ed. Productivity Press.

Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H. A. (2018). Fundamentals of Business Process Management. Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33143-5

Fayol, H. (1967). General and industrial management. Pitman.

Hernaus, Tomislav. (2011). The Process-Based Face of Organizations. https://www.researchgate.net/publication/251431137_The_Process-Based_ Face_of_Organizations

Kucińska-Landwójtowicz, A., Czabak-Górska, I., Lorenc, M., & Klemens, B. (2020). Process Approach in Managing the Quality of Education. European Research Studies Journal, XXIII, 1149–1159. https://doi.org/10.35808/ersj/1930

Mintzberg, H. (1992). Structure in Fives: Designing Effective Organizations. Prentice Hall.

Morris, D., Kirchmer, M., Benedict, T., Scarsig, M., Frantz, P., Saxena, R., & Hilty, J. (2019). BPM CBOK Version 4.0: Guide to the Business Process Management Common Body of Knowledge. Independently published.

National agency for higher education quality assurance. (n. d.). Public NAQA [in Ukrainian]. https://public.naqa.gov.ua

On Higher Education. (2014). Law of Ukraine No 1556-VII (Ukraine) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Porter, M. (2019). Competitive advantage. How to achieve consistently high results. Nash format. (Originally published in 1998) [in Ukrainian].

SE "UkrNDNC" (2016). Quality management systems. Main provisions and glossary of terms (DSTU ISO 9000:2015) [in Ukrainian].

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). Approved by the Ministerial Conference in Yerevan, 14-15 May 2015. The European Association for Quality Assurance in Higher Education. https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/ standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf

Stankevyh, I. V. (2017). The Identification and Modeling of Business Processes of the Quality Management System of an Educational Organization: Theory and Practice. The Problems of Economy, 1, 258–268 [in Ukrainian].

Stensaker, B., Hovdhaugen, E., & Maassen, P. (2019). The practices of quality management in Norwegian higher education. International Journal of Educational Management, 33(4), 698–708. https://doi.org/10.1108/ijem-11-2017-0327

Stets, I. (2019). Identification of business processes of an enterprise. Market Infrastructure, 33 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32843/infrastruct33-35

Taylor, F. W. (1967). The principles of scientific management. Norton.

Trachenko, L. A (2018). The Process Approach in Quality Management Systems in Enterprises of the Services Sector. The Problems of Economy, 2(36), 251–257 [in Ukrainian].

Velychko, O., & Velychko, L. (2018). Matrix structures in management of quality of educational and scientific work of Ukrainian universities. Problems and Perspectives in Management, 16(1), 133–144. https://doi.org/10.21511/ ppm.16(1).2018.13

Velychko, O., Velychko, L., Khalatur, S., & Roubík, H. (2020). A guarantor in the quality management system of educational programs: a case of Ukrainian universities. Problems and Perspectives in Management, 18(4), 153–166. https://doi.org/10.21511/ppm.18(4).2020.14

Zaverukha, N. (2024). Uncontrolled. What you need to know about business processes. Fabula Publishing House. [in Ukrainian].

Zenchenko, T. (2016). Methodological principles of the management of education in higher education. Professional Education: methodology, theory and technologies, 4, 47–57 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

27-12-2024

Номер

Розділ

Articles

Як цитувати

Филюк, Г., Шаульська, Л., & Тарасенко, Л. (2024). ІДЕНТИФІКАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНІХ ПРОДУКТІВ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 2 (225), 100-108. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/10

Схожі статті

1-10 з 57

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 > >>