ІДЕНТИФІКАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНІХ ПРОДУКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/10Ключові слова:
бізнес-процеси, якість вищої освіти, ідентифікація процесів, університетський менеджмент, проєктування та забезпечення якості освітньої програмиАнотація
В с т у п . Проаналізовано процесний підхід до управління якістю освітніх продуктів як напрям модернізації університетського менеджменту в Україні. Обґрунтовано потребу оновлення чинних підходів до управління якістю освітньої діяльності університетів, обумовлену новими складними завданнями до забезпечення якості освіти в умовах мінливого середовища та викликів післявоєнного відновлення. Метою статті є ідентифікація карти бізнес-процесів, що забезпечують проєктування та реалізацію освітньої програми; визначення специфічних рис реалізації процесного підходу в університеті; обґрунтування перспектив і обмежень на шляху використання процесної моделі університетського менеджменту.
М е т о д и . Для проведення дослідження використано методи узагальнення, порівняльного і системного аналізу, аналогії, абстрагування, ідеалізації, індукції та дедукції, графічної візуалізації.
Р е з у л ь т а т и . Дослідження демонструє переваги впровадження процесної моделі управління, що забезпечуються побудовою чітко визначених бізнес-процесів, виокремленням персоналізованих зон відповідальності, чутливістю процесів до потреб удосконалення через нові запити ринку, надійною підтримкою як регулярних освітніх продуктів, так і нових, нестандартних. Результатом дослідження є реалізований авторами початковий етап впровадження процесного підходу – деталізована ідентифікація основних, допоміжних та управлінських бізнес-процесів, що забезпечують ефективність проєктування та реалізації освітньої програми, що є процесом прямого впливу на якість освіти й освітньої діяльності та безпосередньо визначає цінність для споживачів. Побудована карта втілює актуальні та перспективні запити споживачів, містить нові процеси і передбачає нові викладацькі та невикладацькі ролі.
В и с н о в к и . Впровадження процесної моделі управління потребує вирішення значного масштабу складних завдань організаційно-управлінського, економічного, ресурсного, соціально-психологічного характеру. Переваги, пов'язані з побудовою бізнес-процесів (прямий вплив на ефективність діяльності, гнучке врахування мінливих потреб споживачів з одночасним дотримання стандартів та принципів академічної політики тощо), варто розглядати на фоні визначених у статті обмежень в університетському середовищі.
Завантажити
Посилання
Balzer, W. K. (2017). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes. Productivity Press.
Balzer, W. K. (2020). Lean Higher Education: Increasing the Value and Performance of University Processes, 2nd Ed. Productivity Press.
Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H. A. (2018). Fundamentals of Business Process Management. Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33143-5
Fayol, H. (1967). General and industrial management. Pitman.
Hernaus, Tomislav. (2011). The Process-Based Face of Organizations. https://www.researchgate.net/publication/251431137_The_Process-Based_ Face_of_Organizations
Kucińska-Landwójtowicz, A., Czabak-Górska, I., Lorenc, M., & Klemens, B. (2020). Process Approach in Managing the Quality of Education. European Research Studies Journal, XXIII, 1149–1159. https://doi.org/10.35808/ersj/1930
Mintzberg, H. (1992). Structure in Fives: Designing Effective Organizations. Prentice Hall.
Morris, D., Kirchmer, M., Benedict, T., Scarsig, M., Frantz, P., Saxena, R., & Hilty, J. (2019). BPM CBOK Version 4.0: Guide to the Business Process Management Common Body of Knowledge. Independently published.
National agency for higher education quality assurance. (n. d.). Public NAQA [in Ukrainian]. https://public.naqa.gov.ua
On Higher Education. (2014). Law of Ukraine No 1556-VII (Ukraine) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Porter, M. (2019). Competitive advantage. How to achieve consistently high results. Nash format. (Originally published in 1998) [in Ukrainian].
SE "UkrNDNC" (2016). Quality management systems. Main provisions and glossary of terms (DSTU ISO 9000:2015) [in Ukrainian].
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). Approved by the Ministerial Conference in Yerevan, 14-15 May 2015. The European Association for Quality Assurance in Higher Education. https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/ standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf
Stankevyh, I. V. (2017). The Identification and Modeling of Business Processes of the Quality Management System of an Educational Organization: Theory and Practice. The Problems of Economy, 1, 258–268 [in Ukrainian].
Stensaker, B., Hovdhaugen, E., & Maassen, P. (2019). The practices of quality management in Norwegian higher education. International Journal of Educational Management, 33(4), 698–708. https://doi.org/10.1108/ijem-11-2017-0327
Stets, I. (2019). Identification of business processes of an enterprise. Market Infrastructure, 33 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32843/infrastruct33-35
Taylor, F. W. (1967). The principles of scientific management. Norton.
Trachenko, L. A (2018). The Process Approach in Quality Management Systems in Enterprises of the Services Sector. The Problems of Economy, 2(36), 251–257 [in Ukrainian].
Velychko, O., & Velychko, L. (2018). Matrix structures in management of quality of educational and scientific work of Ukrainian universities. Problems and Perspectives in Management, 16(1), 133–144. https://doi.org/10.21511/ ppm.16(1).2018.13
Velychko, O., Velychko, L., Khalatur, S., & Roubík, H. (2020). A guarantor in the quality management system of educational programs: a case of Ukrainian universities. Problems and Perspectives in Management, 18(4), 153–166. https://doi.org/10.21511/ppm.18(4).2020.14
Zaverukha, N. (2024). Uncontrolled. What you need to know about business processes. Fabula Publishing House. [in Ukrainian].
Zenchenko, T. (2016). Methodological principles of the management of education in higher education. Professional Education: methodology, theory and technologies, 4, 47–57 [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 д-р екон. наук, проф. Галина ФИЛЮК, д-р екон. наук, проф. Лариса ШАУЛЬСЬКА, д-р філософії, асист. Лілія ТАРАСЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright