КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЇ КРИЗУ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/224-1/4Ключові слова:
криза, класифікація криз, суб’єкт господарювання, стадії кризи, структура поняттяАнотація
Вступ. Кризові явища є невід'ємною складовою функціонування суб’єктів господарювання в сучасних умовах. Здатність своєчасно ідентифікувати, класифікувати та протидіяти кризам є запорукою стійкості та конкурентоспроможності. Наявність абсолютно різних концептуальних підходів до визначення сутності поняття «криза» та її класифікації ускладнює розробку ефективних інструментів управління.
Методи. Для систематизації існуючих наукових поглядів на поняття «криза» і підходів до класифікації криз був проведений контент–аналіз визначень та класифікацій, представлених у працях вітчизняних і зарубіжних авторів. За допомогою структурно–логічного аналізу були виокремлені ключові компоненти змістовного наповнення поняття «криза». Методами порівняння та аналогій виявлено спільні та відмінні риси у тлумаченні сутності кризових явищ різними науковцями. На базі ґрунтовного аналізу переваг і недоліків наявних класифікацій криз було обґрунтовано авторський підхід до класифікації з використанням методів індукції та дедукції.
Результати. На основі систематизації наукових джерел було сформульовано авторське визначення поняття «криза», яке поєднує ключові аспекти представлених у літературі дефініцій та концептуально відображає сутність кризових явищ. Запропоновано вдосконалену класифікацію криз за ознаками місця виникнення, сфери впливу, масштабу, передбачуваності, регулярності та стану протікання, яка дозволяє комплексно класифікувати кризи різної природи походження. Продемонстровано застосування розробленої класифікації на прикладі кризових викликів для підприємств роздрібної торгівлі внаслідок воєнної агресії проти України.
Висновки. Проведене дослідження дозволило систематизувати існуючі підходи до визначення поняття «криза» та їх класифікації в діяльності суб’єктів господарювання та сформулювати авторське визначення кризи як етапу у функціонуванні системи, викликаного зовнішніми та/або внутрішніми чинниками, що характеризується порушенням рівноваги, дестабілізацією процесів, загостренням протиріч і загрозою руйнування або неможливістю подальшого існування у звичному режимі. Запропоновано комплексну класифікацію криз за місцем виникнення, сферою впливу, масштабом, передбачуваністю, регулярністю та станом протікання, що дозволяє класифікувати кризові явища різної природи походження.
Завантажити
Посилання
Ахновська, І. (2015). Антикризове управління підприємством в умовах нестабільного економічного середовища. Молодий вчений, 2(6), 914–918. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_2(6)__230
Василенко, В.О. (2003). Антикризове управління підприємством. ЦУЛ.
Джеджула, В., Єпіфанова, І., & Оранська, Н. (2017). Оцінювання ефективності антикризового управління підприємства за умов інноваційного розвитку. Інвестиції: Практика та досвід, 11, 10–14.
Єпіфанова, І., & Оранська, Н. (2016). Сутність антикризового управління підприємства. Економіка і суспільство, 2, 265–269. https://economyandsociety.in.ua/journals/2_ukr/47.pdf
Каніщенко, О. (2004). Міжнародний маркетинг: Теорія і господарські ситуації. 2-ге вид. ІВЦ "Видавництво "Політехніка"".
Кейнс, Дж. М. (1936/1998). Загальна теорія зайнятості, проценту і грошей. Барви.
Кулиняк, І., Жигало, І., & Горбенко, Т. (2001)дати посилання. Кризові ситуації на підприємствах: сутність, класифікація, загрози виникнення та заходи реагування. Економіка та управління підприємствами, 51. http://market-infr.od.ua/journals/2021/51_2021_ukr/29.pdf
Кухта, П. (2012). Кризи, їх причини та наслідки. Ефективна економіка, (10). http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1439
Лігоненко, Л. О. (2001). Антикризове управління підприємством: Теоретико-методологічні засади та практичний інструментарій. КНТЕУ.
Маслак, О., & Гром'як, О. (2013). Експрес–діагностика внутрішніх криз на підприємстві. Економіка промисловості, 1-2, 68–75. http://nbuv.gov.ua/UJRN/econpr_2013_1–2_12
Мошківська, Д. (2023). Криза на підприємстві: Типи та причини. ІV Міжнародна науково–практична конференція "Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи". Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського". http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/279792
Невмержицька, С., & Марценюк, С. (2018). Причини виникнення та шляхи подолання фінансової кризи на підприємстві. Ефективна економіка, 1. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/68.pdf
Пономаренко, В. (2010). Стратегія розвитку підприємства в умовах кризи. ВД "ІНЖЕК".
Рамазанов, С., Степаненко, О., & Тимашова, Л. (2004). Технології антикризового управління. СНУ ім. В. Даля. http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/3360/1/Технології%20антикризового%20управління.pdf
Скібіцька, Л. (2014). Антикризовий менеджмент. Центр учбової літератури.
Старостіна, А., Кравченко, В. & Нагачевська Т. (2019). 7 сходинок підготовки успішної дисертації. 2-ге вид. НВП Інтерсервіс.
Терещенко, О. (2008). Антикризове фінансове управління на підприємстві. КНЕУ.
Тур, О. (2012). Визначення та класифікація криз. В Участь молоді у розвитку економіки та суспільства України (с. 104-105). НУХТ. https://dspace.nuft.edu.ua/items/c87795da–a69f–4fd0–891d–ecb7efd6a2b9
Хіт, Р. (1998/2002). Кризовий менеджмент для керівників. Наукова думка.
Чернявський, А. (1998). Організація управління. МАУП.
Штангрет, А. (2007). Антикризове управління підприємством. Знання.
Щедрін, Ю. (2015). Типологія економічних криз: Підходи, критерії та основні класифікації. Державне управління: Удосконалення та розвиток, 2. http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=816
Barton, L. (1993). Crisis in organizations: Managing and communicating in the heat of chaos. South-Western Pub. Co.
Grenz, T. (1987). Dimensionen und Typen der Unternehmenskrise: Analysemöglichkeiten auf der Grundlage von Jahresabschlussinformationen. Lang.
Lagadec, P. (1996). Un nouveau champ de responsabilite' pour les dirigeants. Rev. Francaise de Gestion, 108.
Lerbinger, O. (1997). The crisis manager: Facing risk and responsibility. Erlbaum.
Mitroff, I. (2001). Managing crises before they happen: What every executive and manager needs to know about crisis management. AMACOM.
Pearson, C., & Clair, J. (1998). Reframing crisis management. The Academy of Management Review, 23(1), 59. https://doi.org/10.2307/259099
Rosenthal, U. (1991). Crisis management and decision making: Simulation oriented scenarios. Kluwer Academic Publishers.
Rouh–Dufort, C. (1996). Crises: Des possibilite' iaprentissage pour ... entreprise. Rev. franсaise de gestion, 108.
Small, W. (1991). Exxon Valdez: How to spend billions and still get a black eye. Public Relations Review, 17(1), 9–26.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright