ГЕНЕРУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ ІДЕЙ ТА ПРАКТИКА ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ В ПІДПРИЄМНИЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2025/226-1/11Ключові слова:
підприємницька ідея, методи генерації підприємницьких ідей, реалізація підприємницької ідеї, бізнес-ідеїАнотація
В с т у п . Проаналізовано сутність і особливості генерації підприємницьких ідей. Висвітлено різні методи генерації підприємницьких ідей (далі МГПІ). Розглянуто та проаналізовано теоретико-методологічні підходи до класифікації методів генерації підприємницьких ідей (МГПІ). Акцентовано увагу на вдосконаленні класифікації методів генерації підприємницьких ідей (МГПІ). Запропоновано практичну реалізацію ідеї в підприємницькій діяльності. М е т о д и . Використано загальнонаукові методи, зокрема метод аналізу та синтезу, для узагальнення теоретико-методологічних підходів до дослідження методів генеруванні підприємницьких ідей. У процесі виділення підходів до визначення поняття "генерація ідей", а також для багатокритеріальної класифікації МГПІ використано логічний та структурний аналіз.
Р е з у л ь т а т и . Узагальнено теоретико-методологічні підходи до дослідження методів генерування підприємницької ідеї, удосконалено методичні підходи до класифікації МГПІ та сформовано матрицю для визначення можливої результативності застосування МГПІ на практиці. Визначено, що чим вище праворуч розташована відповідна точка у матриці (у квадранті ІІ), тим, на нашу думку, кращою може бути результативність застосування створеної ідеї. Окреслено послідовність дій підприємців щодо використання матриці для визначення результативності застосування методів генерації підприємницьких ідей.
В и с н о в к и . Запропоновано два підходи до класифікації методів генерування та обробки підприємницьких ідей, які можна застосувати як у теорії, так і в практиці підприємництва. Перший ґрунтується на двох основних групах МГПІ: 1) генерування принципово нової підприємницької ідеї та 2) подальшої обробки вже сформульованої ідеї. Другий підхід – це багатокритеріальний підхід до класифікації МГПІ з виділенням цілого ряду критеріальних ознак, які детально розкриті в тексті статті. Авторами сформовано матрицю для визначення результативності застосування методів генерації підприємницьких ідей, яка, на нашу думку, дозволить досягати успіху в цій діяльності на практиці.
Завантажити
Посилання
Ahmad, N.A., Rasul, M.S., Othman, N., & Jalaludin, N.A. (2022). Generating Entrepreneurial Ideas for Business Development. Sustainability, 14(9), 4905. https://doi.org/10.3390/su14094905
Altman, S. (2015). How to Start a Startup. https://startupclass.samaltman.com
Bezhovski, Z., Janevski, Z., Jovanov Apasieva, Т., & TemjanovskI, R. (2021). From Traditional to Online Methods for Generating Business Ideas. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 9(3), 307–329. https://doi.org/10.2478/mdke-2021-002
Biography and success story of Xiaomi founder Lei Jun. (n. d.). AUCC [in Ukrainian]. https://aucc.org.ua/b-ograf-ya-ta-stor-ya-usp-hu-zasnovni/
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2024). Strategy for recovery, sustainable development, and digital transformation of small and medium-sized enterprises until 2027 (Order No. 821-r, August 30, 2024) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-%D1%80#Text
Casau, M., Dias, F., & Amorim, M. (2023). Entrepreneurship and gamebased learning in Higher Education: a systematic review. European Conference on Games Based Learning, 17(1), 94–101. https://doi.org/10.34190/ecgbl.17.1.1785
García, L. M., Deserti, A., & Teixeira, C. (2013). Service design tools as frameworks in the generation of business ideas an action research case study. IEEE Tsinghua International Design Management Symposium. Shenzhen, 338–344. https://doi.org/10.1109/TIDMS.2013.6981256.
Great Ways to Generate Business Ideas. (n. d.). Entrepreneur. https://www.entrepreneur.com/starting-a-business/10-great-ways-togenerate-business-ideas/74184
Economic Support to Ukraine (USAID). (n. d.). Methodologies for idea search and success validation [in Ukrainian]. https://era-ukraine.org.ua/wpcontent/uploads/2024/01/Tema-2.2-1.pdf
EPAM. (2023). Idea Generation in Business: 16 Practical Techniques. https://solutionshub.epam.com/blog/post/idea-generation-in-business
Kawasaki, G. (2015). Art of the start 2.0: The time-tested, battle-hardened guide for anyone starting anything. Penguin. https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/the-art-of-the-start-20-9780241187265
Konovalenko, A. S., Boltyanska, L. O., Trachova, D. M., Kulish, T. V., Boltyansky, B. V., Dereza, S. V., Tebenko, V. M., & Serkikh, N. S. (2020). Entrepreneur's handbook. P. 2. TDATU Publishing House [in Ukrainian].
Kovalenko, O. V. (2013). Entrepreneurship and its organizational and legal foundations. Luhansk National University [in Ukrainian]. https://e-pidruchniki.com/content/525_14_pidpriemnicka_ideya_ta_mehanizm_ii_vtilennya.html
Kovalenko, O. V. (2014). Entrepreneurial idea and its implementation mechanism. In O.V. Kovalenko (Ed.), Entrepreneurial activity in Ukraine: Problems of development and regulation (pp. 81-83). Scientific Park KNEU [in Ukrainian]. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7094
Kroc, R. (2016). Grinding It Out: The Making of McDonald's. https://books.google.com.ua/books/about/Grinding_It_Out.html?id=IKosDAAAQBAJ&redir_esc=y
Kyiv-Mohyla Business School. (2019). The new economy of multi-sided platforms [in Ukrainian]. https://kmbs.ua/ua/article/matchmakers
Kylliäinen, J. (2019, 18 Jan). What is Idea Generation? Definition, Techniques and Success Factors. https://www.viima.com/blog/idea-generation
Polyanko, V. V. (2008). Fundamentals of entrepreneurship. Dakor [in Ukrainian].
Sandal, J.-U. (2010). The social entrepreneur pyramid: With a Nordic perspective on social entrepreneurship. Lund University. https://www.bokshop.lu.se/shop/ny-8/?lang=en
Sandal, J.-U. (2016). In the Early Joseph Alois Julius Schumpeter's Footsteps – Resarch Highlights. У J.-U. Sandal (Ред.), Наукова спадщина Йозефа Алоїза Шумпетера і сучасність: погляд із минулого в майбутнє (с. 13–15). Чернівецький національний університет. https://interec.info/wpcontent/uploads/2018/03/Procedings_Schumpeter_2016.pdf
Schumpeter, J.A. (1912). Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Verlag von Duncker & Humblot. https://www.byterfly.eu/islandora/object/librib:841220/datastream/PDF/content/librib_841220.pdf
Shliiko, A.V. (2008). Economics of entrepreneurship in the market of goods and services: Center for Educational Liture [in Ukrainian].
Skibitsky, O.M. (2011). Business organization. Management of entrepreneurial activity. Kondor [in Ukrainian]. https://pidru4niki.com/1212110842046/menedzhment/vibir_biznes-ideyi#google_vignette
Smolych, D.V. (n. d.). Innovative methods for generating new product ideas [in Ukrainian]. https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2021-01/Innovative%20methods%20for%20generation%20of%20new%20products%20ideas.pdf
StartUs Magazine. . (2019). 7 Creative Idea Generation Methods. https://magazine.startus.cc/7-creative-idea-generation-methods/
Union of like-minded people. (2011). Success stories. DGWPP "Zovnishtrgvydav of Ukraine" [in Ukrainian].
Varnalii, Z. S., & Syzonenko, V. O. (2004). Fundamentals of entrepreneurial activity. Znannia [in Ukrainian].
Volevakha, I. B. (2011). Psychological factors of small business competitiveness in entrepreneurs' assessments. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University, 1(94), 84–88 [in Ukrainian].
Vynogradska, A. M. (2007). Fundamentals of entrepreneurship (2nd ed.). Kondor. http://book4cook.in.ua/archives/558
World Bank. (2023). Cisco: The history and success of Cisco. https://www.worldbank.org.ua/4585-cisco.html
Zosym, M. (2021). Heuristics. https://salo.li/9Ef4A1E
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина МАЗУР, д-р екон. наук, проф., Олександр БОГУСЛАВСЬКИЙ, канд. екон. наук, доц., Владислав МОРОЗ, консультант з питань розвитку бізнесу

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright