АКАДЕМІЧНІ МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: МОДЕЛЬ, СУЧАСНИЙ СТАН, ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Автор(и)

  • д-р екон. наук, проф. Алла СТАРОСТІНА Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • канд. екон. наук, доц., експерт Володимир КРАВЧЕНКО ГО "Об'єднання маркетологів України"

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/9

Ключові слова:

маркетинг, маркетингові дослідження, консалтинг, компетентності, навчальні програми, громадянське суспільство., ГО "Об'єднання маркетологів України", бізнес

Анотація

В с т у п . Академічні маркетингові дослідження (АМД) є важливим інструментом для підвищення ефективності викладання, наукових досліджень і консалтингової діяльності, що особливо актуально в контексті ринкової невизначеності та нестабільності. Метою дослідження є визначення місця та ролі АМД у розвитку університетів, бізнесу та громадянського суспільства України під час війни та післявоєнного відновлення.

М е т о д и . У процесі дослідження використано такі методи: експертне опитування викладачів українських ЗВО, кількісний аналіз даних за допомогою Excel і SPSS, а також концептуальне моделювання для визначення напрямів впливу результатів АМД на викладання, науку та консалтинг. Вибірку становило 34 особи із 19 закладів вищої освіти.

Р е з у л ь т а т и . Розроблено концептуальну модель АМД, яка відображає зв'язки університетів, бізнесу та громадянського суспільства з приводу використання результатів АМД у викладанні, науці, консалтингу та особистому житті з урахуванням передумов їх проведення, факторів впливу та наслідків. Встановлено, що загальний стан АМД в українських ЗВО характеризується високими рівнями зацікавленості викладачів у доступі до їхніх результатів; залученості викладачів у проведенні АМД та готовності надавати їх результати для поширення серед науковців, бізнесу та громадськості. Визначено, що використання викладачами українських ЗВО результатів конкретних АМД, оприлюднених на сайті ГО "Об'єднання маркетологів України" свідчить як про високий рівень ознайомленості з ними, так і про високу оцінку їх корисності. Визначено, що АМД відіграють важливу роль у підвищенні якості навчальних програм та формуванні компетентностей студентів, які дозволяють їм ефективно працювати в умовах турбулентного ринку. Результати АМД використовуються у консалтинговій діяльності для підтримки адаптації бізнесу до кризових ситуацій, підвищуючи ефективність реакції підприємств на зовнішні виклики. У результаті факторного аналізу встановлено дві сфери використання результатів АМД за критерієм їх корисності, – для викладацької діяльності (основна сфера) та для науково-практичного використання (другорядна сфера).

В и с н о в к и . Розуміння концептуальної моделі АМД дозволяє викладачам та всім стейкхолдерам підвищити ефективність їх проведення та використання результатів. Впровадження результатів АМД у навчальні програми та у консалтингову діяльність здатне відігравати важливу роль у відновленні економіки України, оскільки сприятиме підвищенню ефективності бізнесу та покращенню якості освіти в університетах.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Al Kharusi, I. (2023). Students' evaluation of teaching (SET) for improving learning and teaching quality in HE: Students' and teachers' perspectives. Journal of World Englishes and Educational Practices.

Ballina, J. de la, & Cachero, S. (2023). Teaching marketing research at the university level. Sustainability. https://doi.org/10.3390/su15021500

Brennan, R. (2004). Should we worry about an academic-practitioner divide in marketing? Marketing Intelligence & Planning, 22(5). http://dx.doi.org/10.1108/02634500410551879

Cornelissen, J. (2002). Academic and practitioner theories of marketing. Marketing Theory, 2(1), 133–143. https://doi.org/10.1177/1470593102002001647

Guha, A., Grewal, D., & Atlas, S. (2023). Generative AI and marketing education: What the future holds. Journal of Marketing, 85(1), 14–21. https://doi.org/10.1177/00222429231109223

Harvey, W. S., & Spee, A. P. (2023). Walking the tightrope of academic and practitioner expectations in field research. Management Learning. https://doi.org/10.1177/13505076231213176

Hunt, S. D. (2020). Marketing as a profession: On closing stakeholder gaps. European Journal of Marketing, 36(3), 305–312. https://doi.org/ 10.1108/03090560210423057

Jedidi, K., Schmitt, B. H., Ben Sliman, M., & Li, Y. (2021). R2M Index 1.0: Assessing the practical relevance of academic marketing articles. Journal of Marketing, 85(5), 22–41. https://doi.org/10.1177/00222429211028145

Levy, M., & Grewal, D. (2020). Toward developing an improved curriculum for graduate education in marketing research. Proceedings of the Academy of Marketing Science.

Lilien, G. L. (2011). Bridging the academic–practitioner divide in marketing decision models. Journal of Marketing, 75(4), 196–210. https://doi.org/ 10.1509/jmkg.75.4.196

Littler, D., & Tynan, C. (2005). Where are we and where are we going? The status and future of research in marketing. European Journal of Marketing, 39(3/4), 261–271. https://doi.org/10.1108/03090560510581764

Mills, A. J., & Hair, J. F., Jr. (2021). Consumer insights: A turning point for marketing research education. International Journal of Market Research, 61(1), 23–32. https://doi.org/10.1177/147078531880531

Narver, J. C., & Slater, S. F. (2020). The effect of market orientation on business profitability. Journal of Marketing, 54(4), 20–35. https://doi.org/ 10.1177/002224299005400403

Nunan, D., & Di Domenico, M. (2021). Rethinking the market research curriculum. International Journal of Market Research, 61(1), 23–32. https://doi.org/10.1177/147078531880292

Parasuraman, A. (2020). Commercial marketing researchers' evaluations of academic journals. Journal of Marketing Research, 18(2), 201–209. https://doi.org/10.1177/002224378101800210

Reavey, T. et al. (2021). Updating the marketing research course to prepare the marketing generalist. Journal of Marketing Education.

Recovery Plan for Ukraine. (2023). Restoration of Ukraine [in Ukrainian]. https://recovery.gov.ua/

Romero-Rodríguez, L. M., & Castillo-Abdul, B. (2023). Toward state-of the-art on social marketing research in user-generated content. Journal of Management Development. https://doi.org/10.1108/JMD-01-2022-0005

Starostina, A.O. (2017). Ukrainian marketing: Formation and development perspectives. Marketing in Ukraine, 1, 4–10. https://econom.knu.ua/wp content/uploads/2018/12/Starostina_2017_UAM.pdf [in Ukrainian].

Starostina, A.O. (Ed.). (2024). Marketing: Global experience and the Ukrainian dimension (2nd ed., revised and supplemented). Lira-K [in Ukrainian].

Starostina, A.O., & Dyomina, O.M. (2022). The development of marketing in Ukraine: Specifics, stages, scientific schools, issues, and perspectives. In A. O. Starostina (Ed.), 30 years of Independence: Achievements and perspectives of marketing development in Ukraine (pp. 7–19). Interservis [in Ukrainian].

Starostina, A., Sitnicki, M., Petrovsky, M., Kravchenko, V., & Pimenova, O. (2021). Marketing research in a transition economy of the turbulent world. Amazonia Investiga, 10(46), 51–70. https://doi.org/10.34069/AI/2021.46.10.5

Stern, B. L., & Tseng, L. P. D. (2022). Do academics and practitioners agree on what and how to teach the undergraduate marketing research course? Journal of Marketing Education, 24(3), 225–232. https://doi.org/ 10.1177/02734753221160272

Ukrainian Union of Marketing Experts. (2024a). Let's unite for common development [in Ukrainian]. https://omu.marketing

Ukrainian Union of Marketing Experts. (2024b). Reports on Academic Marketing Research [in Ukrainian]. https://drive.google.com/file/d/ 1pSZHOo4U-LoqlirTN8utmbQeM9448JHv/view?usp=sharing

Unified State Electronic Database on Education. (2024). Competitive offers [in Ukrainian]. https://vstup.edbo.gov.ua/offers/

Veljković, D., Hristov-Stančić, A., & Lazić, V. (2021). The significance of education in marketing research. Journal of Marketing Research, 58(3), 214–229. https://doi.org/10.1177/002224378203800305

Завантаження

Опубліковано

27-12-2024

Номер

Розділ

Articles

Як цитувати

Старостіна, А., & Кравченко, В. (2024). АКАДЕМІЧНІ МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: МОДЕЛЬ, СУЧАСНИЙ СТАН, ОСНОВНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 2 (225), 91-99. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/9

Схожі статті

1-10 з 60

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 > >>