СТРАТЕГІЇ АДАПТАЦІЇ БІЗНЕСУ В ТУРБУЛЕНТНОМУ РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Ольга ПРИГАРА, канд. екон. наук, доц. Київський національний університет імені тараса Шеченка https://orcid.org/0000-0002-8444-819X
  • Людмила ЯРОШ-ДМИТРЕНКО, канд. екон. наук, доц. Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-9113-7923

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/14

Ключові слова:

стратегія, адаптація, стійкість бізнесу, ринкові загрози, війна

Анотація

Вступ. У лютому 2022 року перед українським бізнесом постали серйозні виклики, пов'язані з повномасштабною війною, яка призвела до безпрецедентної кризи. У дослідженні розглянуто особливості адаптації бізнесу в умовах війни в Україні, проаналізовано ризики та загрози, які постають перед підприємствами в умовах турбулентності. Об’єкт дослідження – ринкова діяльність українських суб’єктів господарювання під час війни, предмет дослідження – стратегії адаптації їхньої діяльності до турбулентного ринкового середовища.

Методи. Для дослідження застосовано методи аналогій і абстрагування; методи аналізу та синтезу використано при узагальненні теоретичних основ поняття стійкості бізнесу. Здійснено експертне опитування для вивчення стратегій і методів адаптації бізнесу до непередбачуваних умов.

Результати. У дослідженні розглянуто труднощі, які постають перед підприємствами України в умовах турбулентного ринкового середовища під час війни. Результати демонструють важливість стратегічного  управління для успішної адаптації підприємств до надзвичайних умов бізнес-середовища, які характеризуються невизначеністю та високим ступенем ризиків, пов'язаних з війною. Стратегії адаптації бізнесу мають бути спрямовані на впровадження заходів, що зменшують рівень невизначеності, мінімізацію можливих збитків та посилення безпеки.

Висновки. Здійснюючи ґрунтовний моніторинг ринкових загроз і розробляючи стратегії адаптації та реагування на зовнішні виклики, підприємства в Україні можуть збільшити свої шанси на виживання у складних і непрогнозованих умовах господарювання в період війни. Основна увага має бути спрямована на постійний моніторинг ринкового середовища та оцінювання ризиків. Запропоновано можливі стратегії для посилення стійкості бізнесу: підвищення безпеки, підтримка працівників, розширення асортименту, адаптація виробництва до умов зменшення попиту та потреб клієнтів, диверсифікація постачальників, моніторинг дій конкурентів, розвиток ринків і використання інновацій для підвищення ефективності діяльності, зменшення залежності від людських ресурсів та оптимізація бізнес-процесів.

 

Біографії авторів

  • Ольга ПРИГАРА, канд. екон. наук, доц., Київський національний університет імені тараса Шеченка

    доцент кафедри маркетингу і бізнес-адміністрування

    Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

  • Людмила ЯРОШ-ДМИТРЕНКО, канд. екон. наук, доц., Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

    кандидат економічних наук, доцент,

    доцент кафедри маркетингу і бізнес-адміністрування

    Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Посилання

Amore, A., Prayag, G., & Hall, C. M. (2018). Conceptualizing destination resilience from a multilevel perspective. Tourism Review International, 22(3-4), 235–250. https://doi.org/10.3727/154427218X15369305779010

Bhamra, R., Dani, S., & Burnard, K. (2011). Resilience: The concept, a literature review and future directions. International Journal of Production Research, 49(18), 5375–5393. https://doi.org/10.1080/00207543.2011.563826

Bodak, V.A. et al. (Ed.). (2022). The Russian-Ukrainian war (2014–2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects. Baltija Publishing, 1436 p. http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/downloads/2022book_the-russian-ukrainian-war-01.pdf

Butler, R. (2022). Covid-19 and its potential impact on stages of tourist destination development. Current Issues in Tourism, 25(10), 1682–1695. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1990223

Conz, E., Denicolai, S., & Zucchella, A. (2017). The resilience strategies of SMEs in mature clusters. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11(1), 186–210. https://doi.org/10. 1108/JEC-02-2015-0015

Dligach, A. (2023 July 3). Status and Prospects of SMEs in Ukraine. Research Results. Economic truth. https://www.epravda.com.ua/columns/2023/07/3/701842/ [in Ukrainian].

Dykan, V., & Frolova, N. (2022). Directions and tools of state support for the development of small and medium-sized businesses in Ukraine during the war. Economy and society. 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-56 [in Ukrainian].

Eurecat (2020). New normality with companies. https://eurecat.org/en/eurecat/new-normality-with-companies

Fiksel, J. (2006). Sustainability and resilience: Toward a systems approach. Sustainability: Science, Practice, & Policy, 2(2) 14–21. https://doi.org/10.1080/15487733.2006.11907980

Gradus Research. (2022). Diagnosis of the state of Ukrainian business during a full-scale war russia and Ukraine. (Analytical report, April 2022). https://gradus.app/documents/210/Ukrainian_Business_inWar_2Wave_Report_Gradus_KSE_22042022.pdf

Grum, B., & Kobal, G.D. (2023). Urban resilience and sustainability in the perspective of global consequences of Covid-19 pandemic and war in Ukraine: A systematic review. Sustainability, 15(2), 1459. https://doi.org/10.3390/su15021459

Internal Displacement Monitoring Center. (2023) Global Report on Internal Displacement 2023. https://www.internal-displacement.org/sites/default/files/publications/documents/IDMC_GRID_2023_Global_Report_on_Internal_Displacement_LR.pdf

Kantur, D., & Say, A.I. (2015). Measuring organizational resilience: A scale development. Journal of Business Economics and Finance, 4(3). https://dergipark.org.tr/en/pub/jbef/issue/32406/360419

Klöckner, M., Schmidt, C.G., Wagner, S.M., & Swink, M. (2023). Firms’ responses to the Covid-19 pandemic. Journal of Business Research, 158, 113664. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113664

Kuzmenko, A. (2022). Business in wartime: how legislation has changed. https://www.epravda.com.ua/columns/2022/03/28/684801/ [in Ukrainian].

Lebid, R., & Kurishko, D. (2022). What russia destroyed in Ukraine and how to restore it. BBC News Ukraine. https://www.bbc.com/ukrainian/news-61605056 [in Ukrainian].

Lengnick-Hall, C.A., & Beck, T.E. (2003). Beyond bouncing back: The concept of organizational resilience. Paper presented at National Academy of Management meetings, Seattle, WA.

Lengnick-Hall, C.A., Beck, T.E., & Lengnick-Hall, M.L. (2011). Developing a capacity for organizational resilience through strategic human resource management. Human Resource Management Review, 21(3), 243–255. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2010.07.001

Ministry of Economy of Ukraine (2023). During the year of the war, 800 enterprises were relocated to safer regions. Retrieved 26.09.2023 from https://www.me.gov.ua/news/detail?lang=uk-ua&id=a700c206-722a-4752-b5bb-78a1063ae9db&title=zarikviinivbilsh

Muhammedamin Hussen saad, Geoffrey Hagelaar, Gerben van der Velde & S. W. F. Omta Pantea Foroudi. (Reviewing Editor). (2021). Conceptualization of SMEs’ business resilience: a systematic literature review, Cogent Business & Management, 8(1). http://doi.org/10.1080/23311975.2021.1938347

Murovana, T. (2023). Domestic entrepreneurship under the conditions of marital state: main trends and methods of support. Economy and society, 47. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-49 [in Ukrainian].

Nazli, M. (2023): Adaptation of local businesses to the new era during the COVID-19 and the Russia-Ukraine war: case of Çeşme. Current Issues in Tourism. https://doi.org/10.1080/13683500.2023.220092

Prayag, G. (2023). Tourism resilience in the ‘new normal’: Beyond jingle and jangle fallacies? Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 513–520. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2023.02.006

Rudawska, E. (2018). The Sustainable Marketing Concept in European SMEs. In Rudawska, E. (Ed.). From Sustainable Market Orientation to Sustainability Marketing. Emerald Publishing Limited, Bingley, p. 53–79. https://doi.org/10.1108/978-1-78754-038-520180004

Starostina, A., Petrovsky, M., & Kravchenko, V. (2022). An Innovative Technique to Define Marketing Research Objective. TEM Journal, 11(2), p. 955–963. https://doi.org/10.18421/TEM112-59

Starostina, A., Sitnicki, M., Petrovsky, M., Kravchenko, V., & Pimenova, O. (2021). Marketing research in a transition economy of the turbulent world. Amazonia Investiga, 10(46), 51–70. https://doi.org/10.34069/AI/2021.46.10.5

Logistics during the war: how Ukrainian businesses organize transport flows. (2022 September 7). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/3566470-logistika-pid-cas-vijni-ak-ukrainskomu-biznesu-organizuvati-transportni-potoki.html

Verenova, D. (2022). Almost 80 % of relocated enterprises resumed work at new locations. 24 business. Retrieved 26.09.2023 from https://24tv.ua/business/relokatsiya-ukrayinskih-pidpriyemstv-mayzhe-80-vidsotkiv-vidnovili_n2188282 [in Ukrainian].

Williams, N., Vorley, T., & Ketikidis, P.H. (2013). Economic resilience and entrepreneurship: A case study of the Thessaloniki City Region. Local economy, 28(4), 399-415.

Завантаження

Опубліковано

25-12-2023

Номер

Розділ

Articles

Як цитувати

Пригара, О., & Ярош-Дмитренко, Л. (2023). СТРАТЕГІЇ АДАПТАЦІЇ БІЗНЕСУ В ТУРБУЛЕНТНОМУ РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 2 (223), 108-114. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/14

Схожі статті

1-10 з 12

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 > >>