ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ НА РИНКУ ЕЛЕКТРОННИХ ПЛАТІЖНИХ СИСТЕМ: КЕЙС ДЛЯ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/6Ключові слова:
електронна платіжна система (ЕПС), маркетингова стратегія, стратегічне планування, конкурентні стратегії, ринок електронних платіжних системАнотація
Вступ. Електронні платіжні системи стають вагомою складовою економічного розвитку країни, що приводить до зростання конкуренції за споживача серед компаній, які пропонують фінансові послуги. Метою дослідження є аналіз та розробка рекомендацій щодо формування конкурентних стратегій фінансовими компаніями на ринку електронних платіжних систем (ЕПС). Об’єктом дослідження є процеси розвитку та конкуренції на ринку ЕПС, предметом дослідження є сукупність теоретико-методичних засад і прикладного інструментарію щодо формування конкурентних стратегій на ринку ЕПС в Україні.
Методи. Відповідно до мети дослідження, використовуючи методи аналізу та синтезу, а також методологію SMART- та SPACE-аналізу для визначення цілей та формування стратегії, проведено дослідження стану ринку ЕПС в Україні, а також на прикладі ЕПС NovaPay окреслено ключові вектори майбутнього розвитку, проаналізовано успішну стратегію необанку Revolut та сформульовано рекомендації для забезпечення конкурентних стратегій українських рішень на ринку ЕПС.
Результати. Показано важливе місце небанківських платіжних систем на сучасному етапі розвитку ринку. Використовуючи підходи SMART- та SPACE-аналізу, описано процес цілепокладання для ЕПС, наведено приклади постановки цілей, що відповідають п'яти критеріям такого підходу, а також розглянуто стратегії для українських і міжнародних ЕПС. Результати дослідження окреслюють основні напрями розвитку ЕПС на українському та міжнародному ринку на прикладі української ЕПС NovaPay, а також представляють рекомендації для українських рішень ЕПС, орієнтуючись на стратегію необанків, зокрема Revolut.
Висновки. Запропоновано механізм формування і забезпечення конкурентних стратегій для ЕПС. Теоретична і практична цінність дослідження полягає у внеску в механізми формування ефективних стратегій для досягнення та закріплення сильних позицій ЕПС на ринку.
Завантажити
Посилання
Antwi, S.K., Hamza, K., & Bavoh, S.W. (2015). Examining the effectiveness of electronic payment system in Ghana: the case of e-ZWICH in the Tamale metropolis. Research Journal of Finance and Accounting, 6(2), 163–177.
Begal Iryna. (2023). Deliver money. Novaya Poshta's payment service is going to compete with non-banks – it will issue credit cards and open accounts. What other plans do Klymov and Popereshniuk's company have. Journal Forbes Ukraine. https://forbes.ua/company/dostavlyati-groshi-platizhniy-servis-novoi-poshti-gotue-neobank-bude-vidavati-kreditki-ta-vidkrivati-rakhunki-yaki-shche-plani-u-kompanii-klimova-ta-popereshnyuka-01062023-13622 [in Ukrain].
Cockburn, H. (2023). ‘Doing the right things’ – Ukrainian Fintech, Ergomania. https://ergomania.eu/ukrainain-fintech-innovational-banking-uafic-novapay/
Gradus Research (2023). https://gradus.app/uk/open-reports/
Hsieh, C.-T. (2001). E-commerce payment systems: critical issues and management strategies. Human systems management, 20(2), 131–138. http://doi.org/10.3233/hsm-2001-20206
Kokkola, T. (2010). The payment system: Payments, securities and derivatives, and the role of the Eurosystem. Frankfurt am Main: ECB, 369 p.
Kovalchuk, T.T., & Lukyanov, V.S. (2010). Modern payment systems. K.: Knowledge, 20 p. [in Ukrain].
Makhaeva, O.O. (2013). The main infrastructures of the modern financial market and international standards of their oversight. Bulletin of the NBU, No. 7 (209), pp. 18-24 [in Ukrain].
National Bank of Ukraine (2022). SEP. Facts and figures for the first half of 2022. https://bank.gov.ua/ua/news/all/sep-fakti-ta-tsifri-i-pivrichchya-2022-roku [in Ukrain].
National Bank of Ukraine (2023). SEP. Facts and figures for the first half of 2023. https://bank.gov.ua/ua/news/all/sep-fakti-ta-tsifri-i-pivrichchya-2023-roku [in Ukrain].
National Bank of Ukraine (НBU) (2023). Advanced search for information on payment market participants. https://bank.gov.ua/ua/payments/payment-systems?page=1&perPage=5&search=&country=&indication= [in Ukrain].
NovaPay (2023). https://novapay.ua/
O’Brien, C. (2023). Revolut: From Start-Up to Super App. Digital Marketing Institute. https://digitalmarketinginstitute.com/blog/revolut-from-start-up-to-super-app
Oney, E., Oksuzoglu Guven, G., & Hussain Rizvi, W. (2017). The determinants of electronic payment systems usage from consumers’ perspective. Economic Research-EkonomskaIstraživanja, 30(1), 394–415. http://doi.org/10.1080/1331677x.2017.1305791
Polovenko, L., Merinova, S., & Kopniak, K. (2021). The development of electronic payment systems in Ukraine and their security. VUZF Review, 6(2), 146–152. http://doi.org/10.38188/2534-9228.21.2.17
PwC. (2023). PwC Ukraine advises NovaPay on its expansion into European markets. https://www.pwc.com/ua/en/press-room/2023/pwc-ukraine-advises-novapay.html
Rachna, & Singh, P. (2013). Issues and challenges of electronic payment systems. International Journal for Research in Management and Pharmacy, 2(9), 25–30.
Radzevil, К.V. (2019). Development of the national electronic payment system of Ukraine. Podilsk Scientific Bulletin, 1(9), 27–32 [in Ukrain].
Revolut | Neo-Bank Strategy Deep Dive. Complimentary Research (2020). https://whitesight.net/reports/revolut-neo-bank-deep-dive/
Revolut's Growth Strategy Explained (2021). https://www.paymentgenes.com/all-about-payments-videos/revoluts-growth-strategy-explained
Samuel, A. (2023). Revolut's Digital Marketing Strategies that helped them become a Super App. https://www.linkedin.com/pulse/revoluts-digital-marketing-strategies-helped-them-become-samuel#:~:text=Leveraging%20Social%20Media%20Marketing&text=The%20company%20has%20used%20creative,audiences%20and%20promote%20its%20services
Slozko, O., & Pelo, A. (2014). The Electronic Payments as a Major Factor for Further Economic Development, Economics and Sociology, 7(3), 130–140. http://doi.org/10.14254/2071-789X.2014/7-3/13
Sumanjeet, S. (2009). Emergence of Payment Systems in the Age of Electronic Commerce: The State of Art. Global Journal of International Business Research, 2(2), 20 p. https://ssrn.com/abstract=1536620
Sytnyk, I.P. & Fomina, V.S. (2019). The influence of fintech on the development of modern payment systems of Ukraine. Business navigator, 2, 39–143. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ [in Ukrain].
Tkachuk, V. (2019). Development problems of non-bank payment systems in Ukraineі. Economic analysis, 29(4), 80–88. http://doi.org/10.35774/econa2019.04.080 [in Ukrain].
Volvach, O. (2021). The current state of payment technologies in Ukraine, Effictive economy, 8. http://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.8.200 [in Ukrain].
Volvach, О.О., & Zatonatska, Т.G. (2021). The current state of the Ukrainian market of electronic payment systems. The world of finance, 2(67). http://doi.org/10.35774/sf2021.02.118 [in Ukrain].
Wright, D. (2002) Comparative Evaluation of Electronic Payment Systems, INFOR: Information Systems and Operational Research, 40(1), 71–85. http://doi.org/10.1080/03155986.2002.11732642
Yu, H.-C., Hsi, K.-H., & Kuo, P.-J. (2002). Electronic payment systems: an analysis and comparison of types. Technology in Society, 24(3), 331–347. https://doi.org/10.1016/S0160-791X(02)00012-X
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright