ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТОРГІВЛІ ЦИФРОВИМИ ТОВАРАМИ ТА ПОСЛУГАМИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2025/226-1/9Ключові слова:
креативна економіка, цифрові товари, цифрові послуги, електронна комерція, інноваційні технології, торгівля, інтелектуальна власність, цифрова дистрибуція, підприємствоАнотація
В с т у п . Розвиток креативної економіки є актуальною проблемою сьогодення, що тісно пов'язана з торгівлею цифровими товарами та послугами. Особливого значення для України ця тема набуває внаслідок фізичного руйнування активів, спричиненого воєнними діями російської федерації, та завдяки формуванню єдиного цифрового ринку Європейського Союзу. Виникає потреба в дослідженні теоретичних аспектів сучасної природи торгівлі цифровими товарами та послугами. Актуальною вимогою часу є окреслення ролі торгівлі цифровими товарами та послугами, відповідних переваг та ризиків для розвитку креативної економіки.
М е т о д и . Для дослідження теоретичних основ торгівлі цифровими товарами та послугами використано методи узагальнення, аналізу та синтезу. Методи логічного аналізу, рядів динаміки та графічний метод були використані під час аналізу статистичної інформації щодо реалізації цифрових товарів та послуг. Методом деталізації визначено і виділено переваги та ризики діджиталізації креативної економіки.
Р е з у л ь т а т и . Згруповано та проаналізовано за структурою підходи до визначення категорій "цифровий товар" і "цифрова послуга", запропоновано дефініції, які повною мірою відображають досліджувані категорії. Зазначено, що сьогодні ключовими формами торгівлі цифровими товарами та послугами є прямий продаж, рекламна та передплатна форми, визначено їхні основні особливості. Розглянуто механізми впливу торгівлі цифровими товарами та послугами на креативну економіку: на прикладі сфери видання звукозаписів спостерігаємо значне зростання доходів після 2015 р. разом з паралельним зростанням частки торгівлі цифровими товарами та послугами, яка станом на 2023 р. генерувала 70 % доходів від реалізації музичних записів. Сформульовано відповідні переваги та ризики діджиталізації креативної економіки.
В и с н о в к и . Дослідження сприяє більш повному розумінню торгівлі цифровими товарами та послугами в сучасних умовах і створює теоретичну основу для подальшого дослідження цифрової дистрибуції. Результати можуть бути корисними для науковців, працівників профільних органів виконавчої та законодавчої влади, керівників підприємств електронної комерції, працівників креативної індустрії.
Завантажити
Посилання
About digital content and digital services, Law of Ukraine dated 10.08.2023. №3321–ІХ. (2023). (Ukraine) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/3321-20#Text
Adomavicius, G., Bockstedt, J., & Curley, S.P. (2015). Bundling Effects on Variety Seeking for Digital Information Goods, Journal of Management Information Systems, 31(4), 182–212. https://doi.org/10.1080/07421222.2014.1001266
Ambros, M. (2022). A digital services approach to PPP: the Netflix index. Singapore Economic Review. https://doi.org/10.1142/S0217590822500254
Arai, K. (2021). Digital Goods and Digital Platforms. Asian Journal of Law and Economics, 12(3), 253–268. https://doi.org/10.1515/ajle-2021-0057
Arzyantseva, D., & Zakharkevich, N. (2019). Problems of using digital assets in the activities of virtual organizations. Scientific journal "Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development", 1, 1–7. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journalpaper/2019/dec/20445/arzyanceva.pdf
Atasoy, O., & Morewedge, C.K. (2018). Digital Goods Are Valued Less Than Physical Goods, Journal of Consumer Research, 44(6), 1343–1357. https://doi.org/10.1093/jcr/ucx102
Boyer, K., Hallowell, R., & Roth, A. V. (2002). E-Services Operating Strategy – A Case Study and Method for Analyzing Operational Benefits. Journal of Operations Management, 20(2), 175–188. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(01)00093-6
Bradley, S., Kim, C., Kim, J.,& Lee, I. (2012). Toward an evolution strategy for the digital goods business. Business, Computer Science, 50(2), 235–252. https://doi.org/10.1108/00251741211203542
Catapano, R. (2022). Preference Reversals Between Digital and Physical Goods. Journal of marketing research, 59(2), 353–373. https://doi.org/10.1177/00222437211065020
Ciriello, R. F., Torbensen, A. C. G., & Hansen M. R. P., Müller-Bloch, C. (2023). Blockchain-based digital rights management systems: Design principles for the music industry. Electronic Markets, 33(1), 1–21. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00628-5
Cremer, D. et al. (2023). How Generative AI Could Disrupt Creative Work. Harvard Business Review. https://hbr.org/2023/04/how-generative-ai-coulddisrupt-creative-work
Danyliuk, T. (2014). The essence of the concept of "service": theoretical aspects. Efficient economy, 8 [in Ukrainian]. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3247
Dubel, M.V. (2017). Consideration of global trends in the development of digital distribution using the STEAM service as an example. Science, education, society: realities, challenges, prospects, 103–105 [in Ukrainian]. https://jnos.donnu.edu.ua/article/view/6518
Frick, S. J., Fletcher, D., & Smith, A. C. (2023). Pirate and chill: The effect of netflix on illegal streaming. Journal of Economic Behavior & Organization, 209, 334–347. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2023.03.013
Hofacker, C. (2007). E-Services: A Synthesis and Research Agenda. Journal of Value Chain Management, 1(1), 1–53. https://www.researchgate.net/publication/228633756_E-Services_A_Synthesis_and_Research_Agenda
Howkins, J. (2002). The creative economy: How people make money from ideas. Penguin UK.
Ho, M. (2015). The Carrot or the Stick? The Copia Institute, 1, 1–23. https://copia.is/library/the-carrot-or-the-stick/
Huang, Y. (2017). Pricing and coordination with consideration of piracy for digital goods in supply chains. Journal of Business Research, 77, 30–40. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.03.023
Hui K. L., & Chau, P. (2002). Classifying Digital Products. Communications of the ACM, 45(1), 73–79. https://klhui.people.ust.hk/research/2002-CACM.pdf
Javalgi, R. (2004). The export of e-services in the age of technology transformation: challenges and implications for international service providers. Journal of Services Marketing, 18(7), 560–573. https://doi.org/10.1108/08876040410561884
Kovalenko, O., Onisenko, T., Mykytyuk, O., Kravchenko, T., & Svyridyuk, T. (2023). Prospects for the development of enterprises of the creative industry of Ukraine in the challenges of wartime. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Economics, 2(223), 60–66 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/8
Koyuda, V. (2017). The essence and substantive characteristics of the service as a management base. Economy and society, 9, 473–478 [in Ukrainian]. https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/81.pdf
Kvasnicova, T., Kremenova, I., & Fabus, J. (2016). From an analysis of eservices definitions and classifications to the proposal of new e-service classification. Procedia Economics and Finance, 39, 192–196. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30282-9
Kyiv School of Economics. (2024). Report on direct damage to infrastructure from destruction as a result of Russia's military aggression against Ukraine as of the beginning of 2024 [in Ukrainian]. https://kse.ua/wp-content/uploads/2024/04/01.01.24_Damages_Report.pdf
Lambrecht, A. et al. (2014). How do firms make money selling digital goods online? Springer, 25, 331–341. https://doi.org/10.1007/s11002-014-9310-5
Maslov, D.S. (2015). Digital goods and their classification. Institute of Market and Economic and Environmental Research of the NAS of Ukraine, 190–192 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36059/978-966-397-266-4/51
Matos, M. (2018). The Effect of Subscription Video-on-Demand on Piracy: Evidence from a Household-Level Randomized Experiment. Management Science, 64(12), 5461–5959. https://doi.org/10.1287/mnsc.2017.2875
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2020). Economic benefits from integration into the EU Digital Single Market: the real numbers [in Ukrainian]. https://thedigital.gov.ua/news/ekonomichni-perevagi-vid-integratsiiv-ediniy-tsifroviy-rinok-es-nazvani-realni-tsifri
Nash Format. (2023). Audiobook recording of "Nash Format" publishing house. https://nashformat.ua/support-audiobooks
Office of the United States Trade Representative (2021). Special 301 Report. https://ustr.gov/sites/default/files/files/reports/2021/2021%20Special%20301%20Report%20(final).pdf
Office of the United States Trade Representative. (2024). Digital Trade –Agreement between the United States of America, the United Mexican States, and Canada (Chapter 19, 1–10). https://ustr.gov/trade-agreements/free-tradeagreements/united-states-mexico-canada-agreement/agreement-between
On approval of types of economic activity that belong to creative industries.(2019). Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 24, 2019 №265-р. (Ukraine) [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-р#Text
Poquiz, J. (2023). Measuring the Value of Digital Piracy. Economic Statistics Centre of Excellence, 1–30. https://escoe-website.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2023/04/18151903/ESCoE-DP-2023-05.pdf
Quah, D. (2003). Digital Goods and the New Economy. ResearchGate. IO Products. https://www.researchgate.net/publication/4808107_Digital_Goods and_the_New_Economy
Saade, R. (2012). Exploring the e-Supply Chain of Information Products. Computer Science, Business, 5(4), 1–19. https://doi.org/10.4018/jisscm.2012100103
Statistics of the external sector of Ukraine according to the methodology of the 6th edition of the "Management on the Balance of Payments and International Investment Position. (n. d.). National Bank of Ukraine [in Ukrainian]. https://bank.gov.ua/files/ES/Trade_m.pdf
Stojkoski, V. S. et al. (2024). Estimating digital product trade through corporate revenue data. Nature Communications, 15, 5262, 1–15. https://doi.org/10.1038/s41467-024-49141-z
The European Parliament and the Council of the European Union. (2015). Laying down a procedure for the provision of information in the field of technical regulations and of rules on Information Society services (Directive (EU) 2015/1535 of the European Parliament and of the Council of 9 September 2015). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32015L1535
United Nations Conference on Trade and Development (2024). Creative Economy Outlook 2024. https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2024d2_en.pdf
UN Trade and Development. (2024) Creative services exports of selected groups of economies (experimental). https://unctadstat.unctad.org/datacentre/dataviewer/US.CreativeServ_Group_E
Video Puppet Limited (2024). Narakeet – AI tool for voicing text.https://www.narakeet.com/
Vietska, O. V. (2019). Prospects of taxation of income from the sale of digital goods and services in Ukraine. Economy of industry, 2(86), 30–50 [in Ukrainian]. http://nbuv.gov.ua/UJRN/econpr_2019_2_4
Virchenko, V. V. (2018). Intellectual property: theoretical origins and economic imperatives of development. Lira-K [in Ukrainian].
Wang, Y. (2009). Marketing mixes for digital products: a study of the marketspaces in China. International Journal of Technology Marketing, 4(1), 15–42. https://doi.org/10.1504/IJTMKT.2009.023554
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Галина КУПАЛОВА, д-р екон. наук, проф., Євгеній ОЛЕШКО, асп.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright