СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ІНСТРУМЕНТ МЕНЕДЖМЕНТУ: ДОМІНАНТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2667.2024/225-2/1Ключові слова:
соціальна відповідальність, інструментарій менеджменту, виклики та ризики воєнного стану , стійкий розвиток, безпековий форматАнотація
В с т у п . У системі координат соціоекономічної реальності третього десятиліття ХХІ ст. менеджмент організацій (підприємств, фірм, компаній) спрямовує зусилля на пошук нових або модернізованих управлінських інструментів, які примножують економічні зиски, забезпечують соціальні ефекти, підтримують ініціативи екологічного характеру, сприяючи утвердженню принципів сталого розвитку. Одним із таких інструментів є соціальна відповідальність, актуальність якої суттєво посилюється в умовах воєнного стану в Україні.
М е т о д и . Методологічним підґрунтям дослідження є системний і міждисциплінарний підходи, теоретичним базисом – фундаментальні положення сучасної економічної науки та теорії менеджменту. У науковому дослідженні використано загальнонаукові та спеціальні методи: історичний, логічний, теоретичного узагальнення, індукції та дедукції, аналізу та синтезу, порівняльного аналізу, декомпозиції, графічний.
Р е з у л ь т а т и . Стаття містить науково-прикладну аргументацію соціальної відповідальності організацій у координатах соціоекономічної реальності сьогодення як симбіозу традиційних підходів та нового управлінського інструментарію в умовах повномасштабної російської воєнної агресії в Україні. Квінтесенція статті – обґрунтування ідеології соціальної відповідальності в контексті реалізації цілей сталого розвитку організацій з акцентом на багатогранний безпековий компонент у реаліях воєнного стану в Україні. Зазначено, що соціальна відповідальність у системі менеджменту за умов посилення викликів, ризиків і загроз, спричинених дією різновекторних детермінант третього десятиліття ХХІ ст., може стати потужним інструментом посилення іміджу, репутації, бренду та конкурентоспро]можності організацій на різних рівнях у сприйнятті різними стейкхолдерами.
В и с н о в к и . Для подолання нових викликів та вирішення новочасних проблем, які постають перед організаціями в умовах воєнного стану в Україні, дієвим управлінським інструментарієм має стати комплекс соціальних заходів, програм та проєктів, спрямованих на забезпечення безперервності функціонування бізнесу та сплати податків; на підтримку ЗСУ, мобілізованих працівників і ветеранів війни; на запровадження безпекового формату життєдіяльності в соціумі та гарантування працівникам з боку роботодавця соціальної захищеності, надання різноспрямованої підтримки; на реалізацію вимушених часом воєнної доби потреб у безпечному робочому місці з використанням гібридних форматів організації трудової діяльності та прийнятних форм активізації соціально-трудової інклюзії.
Завантажити
Посилання
Adomako, S., Abdelgawad, S. G., Ahsan, M., Amankwah-Amoah, J., & Azaaviele, L. (2023). Nonmarket strategy in emerging markets: The link between SMEs' corporate political activity, corporate social responsibility, and firm competitiveness. Journal of Business Research, Elsevier, 160(C). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113767
Alipranti, M., Manasakis, C., & Petrakis, E. (2024). Corporate social responsibility and bargaining in unionized markets. Journal of Economic Behavior & Organization, Elsevier, 224(C), 949–965. https://doi.org/10.1016/ j.jebo.2024.06.032
Aristotle. (2023). Politics. Poetics. Folio [in Ukrainian].
Barman, Siddhartha, & Mahakud, Jitendra. (2024). Corporate Social Responsibility and Financial Performance: Do Group Affiliation and Mandatory Corporate Social Responsibility Norms Matter? IIMB Management Review, 36(3), 256–268. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2024.06.003
Bayura, D. O., & Shul'ha, M. H. (2018). Methodological approaches to the evaluation of the stakehіlders' influence and corporate social responsibility level. Theoretical and Applied Issues of Economics, 2, 9–20 [in Ukrainian].
Bayura, D. O., Tsaryk, M. I., & Chernysh, N. M. (2012). Evolution of scientific thought on social responsibility of business. Market Relations Development in Ukraine, 9, 128–134 [in Ukrainian].
Bilan, O. (2020). Corporate social responsibility as a factor of increasing the company value. Black Sea Economic Studies, 54, 75–79 [in Ukrainian].
Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. Harper & Row. N.Y. Budko O., & Halatov B. (2023). Corporate social responsibility as a business strategy tool for enterprise development. Economic Bulletin of Dnipro State Technical University, 1, 49–57 [in Ukrainian].
Bukreieva, D., & Denysenko, К. (2022). Corporate social responsibility for business as basis for provision of business activities: european integration aspect. Economy and Society, 38. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/ 2524-0072/2022-38-52
Carnegie, A. (2017). The Gospel of Wealth. Carnegie Corporation of New York. Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497–505.
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organization stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48.
Davis, K. (1960). Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review, 2(3), 70–76. https://doi.org/10.1016/ j.jaccpubpol.2024.107228
European Commission. (n. d.). Corporate social responsibility. https://commission.europa.eu/business-economy-euro/doing-business-eu/ sustainability-due-diligence-responsible-business/corporate-social-responsibility-csr_en
Friedman, Milton. (1962). Capitalism and Freedom. University of Chicago Press.
García-Rivas, M. I., Gálvez-Sánchez, F. J., Noguera-Vivo, J. M., & Meseguer-Sánchez, V. (2023). Corporate social responsibility reports: A review of the evolution, approaches and prospects. Heliyon, 16, 9(7), e18348. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18348
Grazhevska, N. I., & Mostepaniuk, A. V. (2018). Corporate social responsibility as a factor of accumulation of novel forms of capital in the contemporary market economy. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, 2, 12–19 [in Ukrainian].
Grishnova, O. (2010). Social responsibility of business: essence, significance, strategic directions of development in Ukraine. Ukraine: aspects of work, 7, 3–8 [in Ukrainian].
Ivanova, M. I., Shvets V. Ya., Sannikova S. F., Varianychenko O. V., & Bardas A. V. (2023). Social Responsibility as a Key Competence for Ensuring Sustainable Development of Enterprises. Business Inform, 3, 176–186 [in Ukrainian].
Jiddi, F. (2023). Does corporate social responsibility result in better hotel guest attitudinal and behavioral loyalty? Heliyon, 9. https://doi.org/10.1016/ j.heliyon.2023.e18669
Kolot, A. (2013). Corporate social responsibility: the evolution and the development of the theoretical views. Economic Theory, 4, 5–26 [in Ukrainian].
Kolot, A. M., Hrishnova, O. A., & et al. (2012). Social Responsibility: Theory and Practice of Development. KNEU [in Ukrainian].
Krauze O. I., Piniak I. L., & Shpylyk S. V. (2022). Social responsibility in the context of business development. International scientific journal "Internauka." Series "Economic Sciences", 11, 70–75 [in Ukrainian].
Kuzmin, O. Ye., Stanasyuk, N. S., & Ugolkova, O. Z. (2021). Social responsibility of business: concepts, typology and formation factors. Management and entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development, 3(2), 56–64 [in Ukrainian].
Kuznetsov, V. (2023, November 29). TOP 10 socially responsible companies [in Ukrainian]. https://www.dsnews.ua/ukr/economics/top-10- socialno-vidpovidalnih-kompaniy-28112023-491434
Li, Chang, & Qian, Yu (2024). Sustainability-oriented social responsibility and corporate innovation. China Journal of Accounting Research, 17(3), 100359. https://doi.org/10.1016/j.cjar.2024.100359
Libanova, E. M. (2017). Human development in Ukraine: institutional basis of social responsibility. Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Noda, Akihiro. (2024). Quality choices in corporate social responsibility reporting under heterogeneous investor preferences. Journal of Accounting and Public Policy, 47, 107228.
Novikova, O. F., Deich, M. Ye., Pankova, O. V. et al. (2013). The diagnosis of the state and prospects of development of social responsibility in Ukraine(expert assessments). lnstitute of lndustrial Economics of National academy of sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Plato. (2008). Dialogues (J. Cobiv, & Yu. Myshak (Trans.). Folio [in Ukrainian].
Raiko, D. V., & Podrez, O. I. (2020). Social responsibility as a tool for managing sustainable development of an industrial enterprise. The problems of economy, 1, 173–189 [in Ukrainian].
Saprykina, M. (Ed.). (2019). CSR practices in Ukraine 2019. Center "CSR Development".
Shvets, А. (2022). Social responsibility of business as a necessary condition for the transition to the circular economy in Ukraine. Economy and Society, 38 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-74
Sirenko, N., Burkovska, A., & Lunkina, T. (2017). Growing and social responsibility development: foreign and national experience. Sustainable Development of Economy, 1(34), 5–11 [in Ukrainian]. https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/300
Stetsenko, V., & Berezova, Yu. (2020). Corporate social responsibility of enterprises in the pandemic conditions. Galician economic journal, 2, 243–250 [in Ukrainian].
Suprun, N. A. (2016). Development of corporate social responsibility in the context of the requirements of eurointegration. Economy and forecasting, 4, 118–131 [in Ukrainian].
Čater, T., Čater, B., Milić, P., & Žabkar, V. (2023). Drivers of corporate environmental and social responsibility practices: A comparison of two moderated mediation models. Journal of Business Research, 159, 113652. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113652
Uvarova, O., & Saprykina, M. (2023). Responsible Business Conduct during War in Ukraine: Context Assessment Study. https://www.undp.org/ sites/g/files/zskgke326/files/2023-10/undp-ua-zvit_vidpovidalna_povedinka_ biznesu_v_chasy_viyny_v_ukraini_ukr.pdf
Voronchak, I., & Vovk, Yu. (2021). Corporate social responsibility in the conditions of digital transformation of economic systems. Odessa National University Herald. Economy, 26(3), 33–40 [in Ukrainian].
Zhu, Hui, & Wagner, Eva. (2024). Is corporate social responsibility a matter of trust? A cross-country investigation, International Review of Financial Analysis, Elsevier, 93(C). https://doi.org/10.1016/j.irfa.2024.103127
Zvonar, V. P. (2018). Social Responsibility as a Socioeconomic Phenomenon: Theory and Ukrainian Reality. Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 канд. екон. наук, доцент Оксана ГЕРАСИМЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ознайомтеся з політикою за посиланням: https://econom.bulletin.knu.ua/copyright